Background

Online-Pelit, Jotka Opettavat Sinulle Taloudesta Enemmän Kuin Mikään Muu

Kuinka useimmat lapset oppivat menestymään elämän tärkeissä asioissa? Koulutus ja harjoittelu ovat tärkeimmät ainesosat. Useimmat lapset eivät kuitenkaan opi tarpeeksi siitä, mitä rahojensa hallitseminen vaatii lapsuudesta ja sen jälkeen.

Itse asiassa joulukuussa 2019 National Financial Educators Council (NFEC) pyysi lähes 7 000 teini-ikäistä ja nuorta aikuista (15–18-vuotiaita) kaikissa 50 osavaltiossa vastaamaan testiin, jossa mitattiin heidän nykyistä henkilökohtaista taloustietoaan. Tämä 30 kysymyksen mittainen tietokilpailu arvioi vastaajien kykyä ansaita, säästää ja kasvattaa varallisuutta. Tulosten mukaan rahanhallinnan osaamisen keskimääräinen taso otoksessa oli 64,9 %.

Onneksi tietoisuus tästä asiasta on kasvussa, ja lukiolaisten 21 osavaltiossa on nyt suoritettava henkilökohtaisen talouden kurssi valmistuakseen. Kun nuoret ymmärtävät kuinka hallita rahaa, heillä on taito, joka on avain heidän unelmiensa toteuttamiseen.

Ainakin 72 % opiskelijoista sanoo, että henkilökohtainen talous stressaa heitä ja nykyinen COVID-19:n aiheuttama maailmanlaajuinen terveyskriisi voi lisätä taloudellista taakkaa monille nuorille. Nyt enemmän kuin koskaan opiskelijat tarvitsevat koulutusta ja resursseja auttaakseen heitä selviytymään näistä vaikeista taloudellisista ajoista.

Mitä hyötyä peleistä on talouskasvatuksessa?

Pelit ovat muista konteksteista tuttuja ajanvietteinä, ja siksi niitä on helppo motivoida pelaamaan. Peleille on tyypillistä, että niissä on tavoitteellista toimintaa annettujen sääntöjen mukaisesti. Esimerkiksi shakissa tavoitteena on shakkimatti vastustajan kuningas.

Pelissä pelaajat saavat tietyt resurssit (shakkinappulat) ja säännöt kuinka nappuloita saa siirtää. Annettujen resurssien puitteissa jokainen pelaaja yrittää voittaa toisen nappuloita taktisesti liikuttamalla niitä oikein. Pelissä jonkin liikkeen tekeminen tarkoittaa, että menetät mahdollisuuden tehdä jokin muu liike. Tässä vaihtoehtokustannus tulee peliin.

Pelit voivat auttaa pelaajia parantamaan abstraktien aiheiden ja käsitteiden ymmärtämistä. Pelissä pelaajat voivat siirtää tietoa teoriasta käytäntöön ja jakaa asioita pienempiin moduuleihin. Pelaaminen on hauska ja jännittävä tapa opettaa. Oppiminen tapahtuu melkein sivutuotteena vuorovaikutuksessa muiden kanssa pelaamisen aikana.

Peleillä on selkeitä yhtäläisyyksiä sen kanssa, miten taloustieteessä ajatellaan talouden rakennetta. Yhden taloustieteen määritelmän mukaan taloudessa tehdään valintoja niukkojen resurssien tilanteessa. Jokainen toimija pyrkii tarjoamillaan resursseilla tekemään parhaat mahdolliset valinnat omasta näkökulmastaan ​​institutionaalisten rajoitusten puitteissa.

Digitaaliset pelit talousarviohallintaan

Digitaalisissa peleissä, kuten digital maiden, yhdistyvät elementtejä erilaisista peleistä. Digitaalisten pelien etuna on, että niitä voi pelata myös yksin. Pelien pelaamiseen tarvitaan laite ja yleensä myös internetyhteys. Digitaalisia pelejä on hyvin erilaisia. Tässä esitetään vain ilmaiset henkilökohtaisen talouden hallintaan liittyvät pelit.

  • Moneymaster on narratiivinen digitaalinen roolipeli, jossa ihminen tekee päätöksiä erilaisissa taloushallinnon tilanteissa ja saa palautetta päätöksistään. Peli on suunnattu 13-17-vuotiaille. Pelin kokonaiskesto on noin 45–60 minuuttia, mutta sitä voidaan pelata myös osissa. Parhaiten pelissä menestyy se, joka hallitsee moduulin talousasioissa ja kerää kokemusta rahasaldon kasvattamisen lisäksi. Pelin tueksi on tehty opettajalle kokonaisia ​​valmiita tuntimoduuleja sisältäviä tuntimateriaaleja. Pelistä on myös suomen- ja ruotsinkieliset versiot.
  • TalousTandem on Vaasan yliopiston kehittämä finanssipeli, joka simuloi perustutkinto-opiskelijan elämää. Pelissä pelaaja tekee valintoja, jotka vaikuttavat hänen taloudelliseen tilanteeseensa, akateemiseen menestymiseen, sosiaalisiin suhteisiin ja onnellisuuteen. Kun kaikki nämä arvot pysyvät tietyllä tasolla, opiskelija suorittaa kolmen vuoden perusopinnot. Peli sopii erityisesti opintojensa alkuvaiheessa oleville opiskelijoille ja yliopisto-opintoja suunnitteleville.
  • MoneyLab on Talousmuseon ja Finanssivalvonnan kehittämä ruotsalainen peli, jossa pelaajat harjoittelevat elämistä tietyllä kuukausipalkalla. Pelin avulla pelaajat voivat testata eri ammattien kuukausipalkkojen riittävyyttä suhteessa elinkustannuksiin. Pelaajat oppivat ymmärtämään, että erilaiset tulot johtavat erilaisiin taloudellisiin olosuhteisiin ja mahdollisuuksiin kuluttaa. Peli antaa oppitunteja valintojen tekemiseen rajallisilla resursseilla. Pelaajien tulee miettiä, mistä päivittäiset kulut muodostuvat ja mitä ne maksavat. Pengalabbet on suunniteltu 4-6 luokkalaisille alakoululaisille, mutta se sopii myös vanhemmille lapsille.

PeliSaannot.fi on ensisijainen lähteesi pelisääntöjen hallintaan. Tarjoamme selkeitä ja yksityiskohtaisia ohjeita laajaan valikoimaan pelejä, mukaan lukien lautapelit, korttipelit ja urheilupelit.

Copyright 2024. Pelisaannot.fi

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation