Lautapelit 572 Jari July 26, 2024
Ominaisuus | Kuvaus |
---|---|
Pelin nimi | Carcassonne |
Julkaisuvuosi | 2000 |
Pelaajamäärä | 2-5 |
Pelin kesto | 30-45 minuuttia |
Ikäsuositus | 7+ |
Laatat | 72 |
Seuraajat | 40 (8 per pelaaja) |
Pisteytys | Tiet: 1 piste/laatta, Kaupungit: 2 pistettä/laatta, Vaakuna: 2 pistettä, Luostarit: 9 pistettä, Pellot: 3 pistettä/kaupunki (lopussa) |
Carcassonne on kiehtova lautapeli, joka vie pelaajat keskiaikaisiin maisemiin, jossa he rakentavat kaupunkeja, teitä, luostareita ja peltoja laattojen avulla. Tässä artikkelissa käydään yksityiskohtaisesti läpi pelin tavoitteet, aloitusasetelma, laattojen nostaminen, pelin kulku, Carcassonne säännöt sekä strategiat ja vinkit, jotta aloittelijat voivat helposti ymmärtää pelin ja aloittaa sen pelaamisen.
Carcassonnen tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä rakentamalla ja viimeistelemällä erilaisia rakenteita: kaupunkeja, teitä, luostareita ja peltoja. Pelaajat asettavat laattoja vuorotellen ja voivat sijoittaa seuraajiaan (”meeplejä”) näille laatoille pisteiden ansaitsemiseksi. Pelin päättyessä eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.
Peli etenee vuorotellen, ja jokainen pelaaja suorittaa seuraavat vaiheet omalla vuorollaan:
Pelaaja nostaa ylälaatan pinoista ja asettaa sen pöydälle. Laatan on liityttävä vähintään yhdeltä reunaltaan jo asetettuihin laattoihin, ja kaikkien reuna-alueiden (kaupungit, tiet, pellot) on vastattava toisiaan.
Esimerkki: Jos laatassa on tienpätkä, sen on liityttävä toiseen tienpätkään. Jos siinä on kaupungin osa, sen on liityttävä toiseen kaupungin osaan, jne. Jos nostettu laatta ei sovi mihinkään, se asetetaan sivuun ja pelaaja nostaa uuden laatan.
Pelaaja voi halutessaan sijoittaa yhden seuraajan juuri asetetulle laatalle. Seuraajan voi sijoittaa seuraaviin paikkoihin:
Seuraajia ei voi sijoittaa, jos samalla tie-, kaupunki- tai peltoalueella on jo toisen pelaajan seuraaja.
Esimerkki: Jos asetat laatan, jossa on osittain rakennettu kaupunki, voit asettaa seuraajan (ritarin) siihen, jos kaupunki ei ole jo toisen pelaajan hallinnassa.
Kun pelaaja asettaa laatan, joka täydentää rakenteen (tie, kaupunki, luostari), kyseinen rakenne pisteytetään välittömästi. Seuraajat palautetaan pelaajan varastoon seuraavasti:
Pelin päättyessä keskeneräiset rakenteet pisteytetään yhden pisteen per laatta mukaan, ja talonpojat antavat 3 pistettä jokaisesta täydellisestä kaupungista, johon niiden peltoalue liittyy.
Esimerkki: Jos pelaaja täydentää tien, joka koostuu viidestä laatasta, hän saa 5 pistettä ja palauttaa rosvon varastoonsa.
Pisteitä voi ansaita seuraavilla tavoilla:
Tie on valmis, kun molemmat päät on liitetty risteykseen, kaupunkiin, luostariin tai tie kiertyy takaisin itseensä. Rosvot saavat 1 pisteen per laatta, joka kuuluu valmiiseen tiehen.
Kaupunki on valmis, kun se on kokonaan muurien ympäröimä ja siinä ei ole aukkoja. Ritarit saavat 2 pistettä per laatta, joka kuuluu valmiiseen kaupunkiin, sekä 2 pistettä jokaisesta vaakunasta.
Luostari on valmis, kun se on kokonaan ympäröity laatoilla. Munkit saavat 9 pistettä valmiista luostarista.
Pellot pisteytetään pelin lopussa. Talonpojat saavat 3 pistettä jokaisesta täydellisestä kaupungista, johon heidän peltoalueensa liittyy.
Pelin päättyessä keskeneräiset tiet, kaupungit ja luostarit pisteytetään yhden pisteen per laatta mukaan.
Pidä aina vähintään yksi seuraaja varastossa, jotta voit hyödyntää uusia mahdollisuuksia. Seuraajat ovat avain pisteiden keräämiseen, joten niiden huolellinen hallinta on tärkeää.
Suuret kaupungit tuovat paljon pisteitä, mutta niiden rakentaminen vie aikaa ja sitoo seuraajia. Yritä löytää tasapaino suurten ja pienten rakenteiden välillä. Pienet, nopeasti valmistuvat kaupungit voivat tuoda nopeita pisteitä ja vapauttaa seuraajia jatkokäyttöön.
Peltojen avulla voi saada paljon pisteitä pelin lopussa, mutta talonpojat pysyvät laudalla koko pelin ajan. Sijoita talonpojat harkiten ja pyri hallitsemaan laajoja peltoalueita, jotka koskettavat useita valmiita kaupunkeja.
Voit estää vastustajia saamasta pisteitä asettamalla laattoja, jotka vaikeuttavat heidän rakenteidensa valmistumista. Tämä voi olla tehokas tapa parantaa omaa asemaasi pelissä. Esimerkiksi voit jatkaa vastustajan kaupunkia tavalla, joka tekee sen valmistumisesta vaikeampaa.
Joskus voi olla hyödyllistä jakaa rakenteet vastustajan kanssa, jotta molemmat saavat pisteitä. Tämä vaatii kuitenkin tarkkaa harkintaa ja tasapainottelua yhteistyön ja kilpailun välillä. Yhteisrakenteet voivat olla hyödyllisiä, jos sinulla on mahdollisuus hallita valmiiksi saatavaa rakennetta tai jakaa suuret pisteet.
Carcassonne on monipuolinen ja strateginen peli, joka tarjoaa haasteita ja mahdollisuuksia niin aloittelijoille kuin kokeneillekin pelaajille. Tämän oppaan avulla sinulla on nyt kaikki tarvittavat tiedot aloittaaksesi pelin ja kehittääksesi omia strategioitasi. Muista pitää hauskaa ja nauttia pelistä!
Nyt olet valmis aloittamaan pelin ja kilpailemaan keskiaikaisten kaupunkien, teiden ja peltojen rakentamisessa ystäviesi ja perheesi kanssa. Onnea peliin!
PeliSaannot.fi on ensisijainen lähteesi pelisääntöjen hallintaan. Tarjoamme selkeitä ja yksityiskohtaisia ohjeita laajaan valikoimaan pelejä, mukaan lukien lautapelit, korttipelit ja urheilupelit.
Copyright 2024. Pelisaannot.fi
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖✖
Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment